חופשת שייט בקורפו

קורפו והסביבה - יעד שייט שהולך ונעשה פופולארי יותר ויותר בשנים האחרונות, ומתאכלס כל שנה יותר בחברות צ'רטר ויאכטות להשכרה, בניהן החברות העולמיות Sunsail ו-Dream Yacht Charter, לצד חברות מקומיות מוכרות לא פחות כמו Athenian ו-Nomicos, וחברות קטנות יותר ומוכרות פחות.

האי קורפו ממוקם בצפון הים היוני במערב יוון, ומקביל בחלקו הצפוני לחופי אלבניה. ההפלגה באיזור מתבצעת בין האי קורפו לאלבניה/ לMain Land של יוון, ודרומה משם לאיונים הקסומים פקסוס ואנטי פקסוס (Paxoi & Anti-Paxoi).

את ההפלגה השנתית בחרנו לעשות השנה ביעד הזה בשבוע האחרון של יוני - שבוע מבוקש עם מזג אוויר מתון, על קטמטן מדגם Leopard 444, מחברת ההשכרה Sunsail; סירה נוחה ומפנקת עם שירותים חשמליים, מזגן, גנרטור, ווינצ'ים חשמליים.

הגעה: טיסות צ'רטר ישירות לקורפו אינן תואמות את לו"ז מסירת והחזרת סירות מכיוון שהן כמעט לעולם לא בימי שבת, אלא ראשון/שישי/רביעי, ואילו 99% מחברות ההשכרה עובדות במתכונת שבת-שבת. חלופה סבירה הינה לטוס עם חברת Aegean Airlines לאתונה ומשם לקחת טיסת פנים לקורפו. יש מספר טיסות פנים כאלו ביום, וזמני ההמתנה אינם ארוכים. הטיסות לא זולות, יכול לנוע סביב 600-800$ לאדם כולל מזוודה, אך לו"ז הטיסות מאפשר הגעה למרינה בשעות הבוקר, ואם יתמזל מזלכם ותקבלו את היאכטה מוקדם מספיק, תוכלו לצאת לים ולהתחיל בחופשתכם כבר ביום שבת.

המרינה ממנה שוכרים את היאכטות היא מרינה Gouvia הנמצאת כ-25 דקות נסיעה משדה התעופה. מונית עולה 25 אירו. משרדי חברות ההשכרה הבולטות והמוכרות, בניהן Sunsail, ממוקמים ברובם בחלקה המערבי של המרינה, מחוץ למרכז העניינים. יש שם בית קפה קטנטן, מקלחות ושירותים נקיים. בחלק הדרומי של המרינה יש יותר חיים; מיני-מרקט, מסעדות, ואפילו בריכת שחיה, אבל זה לא מרחק הליכה נעים. את הקניות מומלץ לעשות דווקא בעיירה בסופר מרקט עצום בן שתי קומות מרשת AB, הממוקם לצד הכביש הראשי ממערב למרינה, מרחק כעשר דקות הליכה.

יום שבת - קבלת היאכטה, ומפרץ Kalami

את היאכטה קיבלנו בשעה 12:00, הבדיקות והסידורים ארכו כ4 שעות, ויצאנו לשייט קצרצר (כ-7 מייל) צפונה לעבר מפרץ Kalami (שתי אלטרנטיבות במרחק דומה: מרינה Mandraki בSideros מדרום למרינה/ Agios Stephanos - מפרץ עם מעגנת דייג קטנה מצפון). במפרץ הטלנו עוגן. מנהל הבסיס של Sunsail המליץ על מסעדה בשם Thomas's Place, אבל אנחנו אכלנו במסעדת White House Tavern, הבנויה בבית בו גרו במשך כמה שנים הסופר ג'ראלד דארל ומשפחתו. המסעדה שייכת לזוג - הבעל יווני והאישה רוסיה, והיא רומנטית ויפה עם טרסה מעל לים. אפשר לגשת עם הדינגי לרציף המסעדה, או לבקש מהם שיבואו לאסוף אתכם מהיאכטה עם הסירה שלהם שהיא קשיחה ו"יבשה" יותר מהדינגי. טברנה טובה עם כל המאכלים המוכרים עם טיפונת טוויסט. מנה מומלצת: גבינת חלומי מטוגנת עם זיגוג בלסמי מצומצם ופרוסות ירקות צלויים על הגריל.

יום ראשון - מפרץ בPaxoi, ומעגנה בעיירה Gaios

בשעה 5 בבוקר התחילו לנשוב רוחות חזקות וגילינו שהעוגן שלנו לא תפוס טוב ושאנחנו נסחפים. הנענו מנועים ותוך דקות התחילה סופת ברקים וגשם. שני נסיונות נוספים לעגון בגשם שוטף וחושך מוחלט לא צלחו, ולאחר כשעה - עם אור ראשון יצאנו לדרך, מפליגים במשמרות כדי לגנוב עוד כמה שעות שינה. החלטנו לנצל את היציאה המוקדמת כדי להרחיק דרומה ככל האפשר אל האי Paxoi (כ-34 מייל). בדרך נהנינו מדולפינים. לאחר כ-4.5 שעות הגענו לצפון האי Paxoi ותרנו את חופיו המזרחיים בחיפוש אחר מקום לעגינת צהריים. בסופו של דבר הטלנו עוגן בחלקו הדרומי ביותר של האי, בינו ובין האי הקטנטן שצמוד אליו מדרום ומייצר מעין מיצר דקיק עם מים טורקיז. לאחר מכן דילגנו חזרה צפוה לעבר העיירה Gaios (פחות מ-2 מייל) שהבנו שהיא יחסית צפופה ושוקקת, לכן הגענו לשם כבר ב17:00 (למרות שיש אור עד 22:00). Gaios - אחד הHigh Lights של האיזור - עיירה כיפית שמסתתרת מאחורי אי גבוה ולכן היא מאוד שקטה ומוגנת, עם מלא בארים ומסעדות, חנויות עם דברים יפים לבית, בוטיקים ונוף מהמם. בעיקרון ההנחיה היא להכנס לשם מצפון כי הכניסה הדרומית רדודה מדי, אבל כשעגנו שם ראינו שגם יאכטות עם שוקע מכובד עוברות שם בכיף.

לאורך הרציף מס' נקודות למילוי מים ומתח חוף. עלות דמי עגינה 10-20 אירו ללילה תלוי בגודל הסירה. אין צורך לגשת לשום מקום להסדיר תשלום - יגיעו אליכם לסירה. מכיוון שעגנו במקום שלא היה סמוך לנקודת מילוי מים, נאלצנו למלא מים מהמיכלית שעומדת במעגנה בהיכון, וזה עלה לנו עוד 10 אירו.

לאוהבי מתוק - לא לפספס את גלידריה Fragola (נמצאת במרכז הסמטה שפונה בדיוק מערבה מה-Central Square - אי אפשר לפספס. מלבד גלידות שמנת וגלידות יוגורט משובחות, הם מוכרים גם עוגות גלידה וגם מיני-ארטיקים Home Made מופלאים. המלצה ספציפית למיני-ארטיק פיסטוק משובח.

יום שני - מפרשנות, מפרצי Anti Paxoi, ומפרץ Mongonisi באי Paxoi

רכשנו את מיטב המאפים והבורקסים במאפיה המקומית ויצאנו לדרך, דרומה לעבר האי הבלתי מיושב Anti Paxoi אשר נמצא מייל אחד דרומית לפקסוס. היתה רוח טובה אז הקפנו את האי מדופנו המערבית כדי להנות מקצת מפרשנות, ולאחר מכן תרנו את דופנו המזרחית המפורצת ובחרנו באחד מתוך מבחר אינסופי של מפרצים מרהיבים ביופיים. אחרי כמה שעות של שחיה, משחקים עם הדינגי ועם הסאפ (חברת Sunsail מציעה סאפ מתנפח להשכרה ב100 אירו - מומלץ ביותר. הסאפ המתנפח קל במשקלו ולכן נוח מאוד להורדה והרמה, והוא גדול ורחב ולכן מתאים גם למתחילים) וארוחת צהריים - יצאנו חזרה צפונה לאי פקסוס למפרץ Mongonisi. במפרץ ניתן לעגון ים תיכונית, או להקשר לרציף ללא עלות. במפרץ ישנה הטברה הידועה של טוני, אבל אנחנו לא אכלנו בה אלא הכנו סעודת מלכים ביאכטה.

יום שלישי - Main land -העיירה Sivota והמפרצים הסמוכים

שטנו מהאי לעבר מפרצי Sivota, כ-15 מייל, הטלנו עוגן באחד המפרצים (ובאמת שלא חסר איפה והכל יפיפה), בילינו את הצהריים, ולאחר מכן דילגנו מרחק 10 דקות שייט למעגנה בעיירה. היה מקום להקשר לרציף מול הפתח באיזור שנחשב פחות מוגן למקרה שנושבות רוחות צ'-צ'-מע שאופיניות לאיזור, אבל מהיכרותנו עם התחזית לא חששנו. העגינה עצמה אינה כרוכה בתשלום, אך נציג של המעגנה ניגש להציע להתחבר למתח חוף בעלות 5 אירו ליום, ולמלא מים בעלות של 5 אירו למילוי (לא כתלות בכמות המים, כך שכדאי למלא ברגע האחרון לפני שיוצאים). עיירה תיירותית נחמדה וחיה, לאורך הרציף יש הרבה מסעדות תיירותיות מאוד, אנחנו אכלנו בטברנה שנחשבת מומלצת George's Family Taverna והאמת שלא היינו כל כך מרוצים. האוכל כמובן היה סבבה כמו בכל טברנה יוונית טיפוסית, אבל זו היתה המסעדה הכי פחות מוצלחת שאכלנו בה בשבוע. לאוהבי מתוק - יש בסיווטה סניף של Vaflaki - "סופלקי" מוואפל בלגי - קופסאת קרטון עמוסה בקוביות וואפל בלגי אפוי במקום, עם רוטב נוטלה חם וכדורי גלידה. מנה אחת כזו מספיקה בכיף לחלוק בין 3-4 אנשים.

יש סופרמרקט גדול ומומלץ במרינה - עשינו קניה בינונית, אבל קיבלנו בקבוק יין הבית מתנה, ומשלוח לסירה תוך 5 דקות.

יום רביעי - חזרה לאי Paxoi למפרץ Lakka המפורסם - לא לפספס!!!

יצאנו חזרה לעבר צפון האי Paxoi - מרחק הפלגה של כ-12 מייל לעבר מפרץ Lakka - מפרץ שצריך לשריין עבורו יום שלם, בראש ובראשונה כי יש בו את המים הכי צלולים ויפים שראיתם מימיכם! אבל גם בגלל ש:

הוא מפרץ ענק עם שפע למקום לעגינה ים תיכונית + רציף מסודר (אם רוצים לתפוס מקום צריך להגיע מאוד מאוד מוקדם).

יש בו עיירה מקסימה עם חנויות נחמדות, מסעדות מעולות ואווירה של חופש

יש מעליו מגדלור ששווה לעלות אליו בטיול רגלי לראות את השקיעה

אפשר לשכור שם סירה מהירה (לא צריך רשיון) בעלות 50-160 אירו (תלוי במספר האנשים) ליום שלם, ולצאת לתור את המערות הכחולות והחופים של האי (מקבלים מפה והסבר + ציידנית גדולה עם קרח) - מומלץ רק כשהים שקט ונוח.

מסעדה מומלצת - טברנה קלאסית עם אוכל ביתי מעולה - Paxoimadi.

יום חמישי - לילה אחרון - למזג אוויר תכניות משלו - העיירה Petriti

התכנית היתה להצפין עד מרינה Mandraki הסמוכה לעיר העתיקה של קורפו (כ-27 מייל), אבל בדקנו תחזית מזג אוויר באופן רשלני (בדקנו מה צפוי להיות בנקודת היציאה ולא ביעד ההגעה המתוכנן), ובמהלך ההפלגה הפתיעו אותנו רוחות צפוניות של 25-30 קשר שבחלוף הזמן הרימו ים של 1.5 מטר מול האף, ומבדיקה גילינו שצפוי להתחזק והרגשנו לא בנוח. לכן "ברחנו" באמצע הדרך לעיירה Petriti שיש בה מעגנה קטנה שנחשבת מוגנת מרוחות צפוניות. המעגנה היתה מלאה אז פשוט הטלנו עוגן במפרץ הסמוך. בעיקרון זו לא עיירה שמומלץ במיוחד לבקר בה, אבל אם נקלעתם לשם מסיבה כזו או אחרת - יש שם כמה וכמה טברנות, בר-בריכה, בית קפה עם שולחנות ביליארד, סופרמרקט, ומקלחות עם מים חמים. העגינה לא עולה כסף ואין שירותי מרינה ככו מתח חוף ומילוי מים.

יום שישי - החזרת סירות

בבוקר לא היה זכר למזג האוויר מאתמול, ויצאנו לשייט נינוח על מנוע (בהיעדר גרם רוח) חזרה למרינה Gouvia (כ-15 מייל). בדרך זכינו לביקור נוסף של דולפינים. הקדמנו בהחזרת הסירה כי אנחנו מעדיפים לחזור לארץ כבר בטיסת הלילה של יום שישי במקום לרדת מהסירה ב9 בבוקר ולהסחב כל היום עם המזוודות ביום שבת (הטיסה של חברת התעופה Aegean Airlines שטסה ישיר ת"א-אתונה היא כמעט תמיד ב23:50 בלילה). זה גם מאפשר שבת שקטה בבית לפני שחוזרים לעבודה. הליך צ'ק אאוט זריז מול Sunsail (כחצי שעה).

לסיכום - איזור הפלגה מאוד מאוד מומלץ שמאפשר עגינה שקטה במפרצים לצד עגינה במקומות מסודרים פחות או יותר, עם אפשרות למילוי מים ומתח חוף, אבל במחירי יוון הצנועים. שפע מפרצים יפייפיים, עיירות נופש כיפיות, מסעדות טובות, חנויות עם דברים יפים, רוח טובה לשייט, ומרחקי הפלגה קצרים.

אגב - את כל זה עשיתי בהריון בחודש שביעי, וחשוב לציין שאם היו אי אלו חששות בנוגע לזה, הם בהחלט התבדו. ההריון לא הגביל אותי ולא מנע ממני לקחת חלק כאשת צוות פעילה ובוודאי לא פגע בהנאה ובסיפוק - להפך! זה היה השבוע שהרגשתי בו הכי טוב מתחילת ההריון.

מקווה שנהיה אמיצים מספיק בשביל להפליג שנה הבאה עם התינוק, כי קשה לדמיין את החיים בלי חופשת השייט השנתית. אני בינתיים מתחילה לפנטז איפה זה יהיה… אולי טורקיה תחזור? אולי דוברובניק? אולי האיים הספורדיים? מקסימום תמיד יש שייט נהרות :)