Avantura 23.5 מתוך מגזין כחול

אוונטורה 23.5- הפלגת מבחן

"פרדוקס קו החוף"  עוסק בכך שאורך קו חוף גדל, ככל שמקטינים את הסרגל בו משתמשים בכדי למדוד אותו. כלומר, ככל שנמדוד את חופי ישראל בסרגל קטן יותר, נוכל למדוד באופן יותר מדויק יותר מפרצים ופיתולים והתוצאה שנקבל תהיה גדולה יותר.

אז באוונטורה 23.5 פשוט "הקטינו את הסרגל".

במבט ראשון, חופי הארץ נראים יחסית "ישרים". המפליג לאורך החוף באוניה או יאכטה גדולה ימצא את עצמו מפליג יחסית בקו ישר. אולם בהפלגה חופית בסירה קטנה יותר, בעלת שוקע קטן, ניתן "לגרד" את החוף ולהגיע למקומות חדשים. האוונטורה יועדה להפלגות גילוי חוף. לסירה שתי קבינות (זוגיות), מטבח בסיסי ואפילו אפשרות לשירותים. ישנה אפשרות להרכבת spray hood המספק גם צל ובנוסף ישנם תאי אחסון רבים. אבזור זה הופך  אותה לכלי שייט המאפשר לינה במפרצים על עוגן בדומה ליאכטות הגדולות יותר. היעדר keel ושוקע קטן (55 ס"מ) מאפשרים הגעה עד לקו החוף. בים שקט, ניתן אפילו לעלות בעדינות על החוף עצמו, לתת לסירה לנוח על השדרית ולרדת יבשים אל החוף.

 

הפלגת מבחן

 

את ההפלגה על האוונטורה התחלנו במרינה הרצלייה. באמצעות מנוע 6 כ"ס העברנו את הסירה לצד הנכון של שובר הגלים. תמרון הסירה בתוך המרינה יחסית פשוט, אולם צריך לזכור כי המנוע אינו חזק מאד וכשמדובר במנוע יחיד לשני גופים, יש צורך להתחשב ברוח.

יצאנו לים,  פתחנו מפרשים וכיבינו מנוע. הסירה מאד נוחה לתפעול. להנפת הראשי הותקנה מסילה עליה מורכבות "קרוניות", כך שהרמתו מתוך שק המפרש קלה במיוחד. החלוץ נפתח ונסגר באמצעות מגלול (jib roller). צמצום המפרשים נעשה באמצעות חבל למתיחת הקרן וטבעות על המנור לקיבוע הפינה הקדמית.

לצורך היגוי הסירה ישנם שני מוטות היגוי (tiller). הטילר הכפול מאפשר היגוי נח בכל מפנה וידית הארכה טלסקופית מקלה על העבודה בצוות מצומצם.

 

בעליה לקדמית, הראשי הגדול, כיאה לקטה-מרן, נותן הרבה כוח ושחיפים לכל רוחב המפרש (fully batten) משפרים את יכולת החידוד של הסירה.

בכדי לבצע סיבוב, חייבים לשמור על קדמית חדה ומהירות טובה. מתיחת הראשי בזמן הסיבוב ושימוש ב"בטן הפוכה" של החלוץ מסייעים מאד לעבור את קו הרוח ולגלוש למפנה החדש. כשמפליגים על קטה-מרן צריך לזכור תמיד שייתכן ולא נצליח להסתובב כנגד הרוח, ולכן נשאיר מספיק מרחב ים לביצוע מהפך לצורך החלפת מפנה.

גם בביצוע מהפכים יש להשקיע מעט ימאות... הראשי הגדול ביחס לחלוץ לא יאפשר ירידה מהרוח אם לא ישוחרר במהלך הירידה.

בירידה לגבית, קטה-מרן בעלת ראשי גדול וחלוץ קטן יועדה להפליג עם קצת יותר "בטן". ספיניקר המונף באמצעות שרוול ("sock") הוא קל ונח לתפעול. ותוספת המהירות שלו ברוחות כהות מבורכת.

הפופולאריות של סירות בגדלים אלו בארץ נובעת, בין השאר, מהגדרות משרד התחבורה. כל עוד הספק המנוע אינו עולה על 6 כ"ס ואורך הסירה אינו עולה על 7 מטרים, אין צורך ברישיון משיט. עובדה זו מינפה מאוד את שוק כלי השייט הנכנסים לקטגוריה זו. בעלות יחסית נמוכה, ללא השקעה בקורס מקיף, ניתן לצאת לים ולהפליג. הייחוד של האוונטורה בעולם זה הוא היותה קטה-מרן. כך שבאורך של 6.99 מ', אנחנו מרוויחים שטח מחיה מרווח הנפרש לרוחב של קצת יותר מ-4 מטרים. האפשרות לפרוש רגליים בסירה קטנה והטרמפולינה עליה לא ויתרו בחרטום מאפשרים חווית הפלגה נעימה, קרובה למים ועדיין מרווחת.

ה"מאבק" הנצחי שבין קטה מרן ל mono-haul לא פסח גם על הכלים הקטנים. הקטה-מרן יציבה, מרווחת מאד יחסית לגודלה ומהירה ברוחות כהות. לעומת זאת, ההפלגה ללא הטיה (וללא keel) פוגעת ביכולת החידוד כמו אצל אחיותיה הגדולות.

עוד היבט של שוקע נמוך והפלגה ללא קיל הוא ביצוע הסיבובים. דבר ההופך מאתגר יותר בהיעדר ציר סיבוב במרכז הסירה. כנראה שגם בעניין הזה מדובר בסוגיה של טעם וריח. בריטי שחי כמה שנים על קטה מרן סיכם לי את עניין יכולת החידוד במשפט אחד:

"A gentleman would never walk up-hill".

לסיכום

מעטים בעלי היאכטות שעגנו ללילה במפרץ של שדות-ים, שנכנסו לנמל קיסריה וירדו לשתות קפה במסעדה בנמל. מעטים הלילות שעברו על עוגן במרכז המפרץ שבקיבוץ נחשולים או הפסקות הצהריים בין האיים שמול קיבוץ מעגן מיכאל. כנראה שרובו הגדול של החוף שלנו מוכר גם לימאים שבינינו בעיקר ממזרח. עבור מי שאינו מעוניין להוציא רישיון משיט או שמעוניין לצמצם עלויות, סירה קטנה מאפשרת זווית ראיה אחרת וחדשה אל החוף שלנו, ובים שקט, לא חסרות הפתעות.

יתרונות

מרחב "מחיה" גדול ב"קוקפיט" בזמן הפלגה

מהירות הפלגה גבוהה

שוקע קטן המאפשר התקרבות זהירה אל החוף

אפשרות להחפה בים שקט

אין הטיות

ככל הנראה, היאכטה הגדולה ביותר מקטגוריה זו שניתן להשיט בארץ ללא רישיון.

 

חסרונות

התמרון במרינה קשה יותר ללא keel.

ביצוע הסיבובים גם כן

יכולת חידוד נמוכה משל mono haul.

אין railing, דבר המחייב לבישת חגורות הצלה

 

נתונים טכניים:

אורך גוף: 6.99 מ'

אורך קו מים: 6.5 מ'

רוחב בידון: 1.02 מ'

רוחב כולל: 4.2 מ'

שוקע: 0.55 מ'

שטח מפרשים: 29 מ"ר

מבנה: פוליאסטר בשיטת "סנדביץ'" עם הקצפה לשיפור יכולת הציפה.

 

מחיר: כ- 36,000 יורו (לפני יבוא ארצה)

היבואן: דרך הים, הרצליה.

איפה ניתן לפגוש אותה? מפליגה על בסיס קבוע במועדון השייט דרך הים בהרצלייה או בהפלגות לאורך חופי הארץ.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר של דרך הים
לקבלת עידכונים שוטפים מדרך הים אנא מלאו את הפרטים הבאים:
  • שם:
  • דוא”ל: