משחה ישראל-קפריסין

מסע קפריסין- ישראל בשחיה: מנקודת מבטו של הסקיפר

אתמול בבוקר יצא לדרך המשחה הראשון מקפריסין לישראל:

שישה שחייני עילית בגילאי 40-60 מגשימים חלום שנרקם בליבם מזה מספר שנים, ויוצאים למשחה שליחים מקפריסין לישראל.

המרחק מלימסול לתל אביב הוא 180 מיל ימי- כל אחד ישחה שעה ועשרים ויוחלף על ידי השחיין הבא. כך, בקצב של 1.5 קשר במשך 120 שעות, יחליפו השחיינים זה את זה ויגמעו מרחק טיסה, או שייט, בגופם.

ההרפתקה הזאת היא ניצחון של רוח האדם את מרחבי הטבע על ידי מתיחת גבולות היכולת הפיזית שלו. לצד החזון הספורטיבי הזה, אומנם על השחיינים שלנו להתאמץ, אבל הם הולכים לעשות חיים משוגעים. להפליג, לשחות במים צלולים ועמוקים, לשחות שחיות ליליות מדהימות, לאכול כמו כרישים וליהנות מאינסוף חוויות שבדרך.

כל אלו תחת מצלמות ועיניים של שחיינים רבים שיקנאו בהם על ההרפתקה, כי החבר'ה הללו עומדים לנסות ולשבור שיא גינס למשחה שליחים.

למקומות, היכון, קפוץ!

הם במים ואתה על ההגה.

טוב, אז ברור שהיאכטה נותנת לשחיין נקודת משען ככלי צף וכאי בטיחות ששט לידו, אבל בלווי שחיינים בים פתוח יש הרבה יותר מכך.

 לפני ארבע שנים התחלנו בדרך הים ליצר מסעות ימיים עם צוות השחיינים של אורי סלע מעולם המים. המסעות גדלו והתפתחו והפכו בימים אלו למשחה חוצה ימים מקפריסין לישראל.

בחודשים האחרונים קיימנו המון התנסויות, אם בפלוטילת שחיינים ביוון ואם באין סוף אימוני לילה בחופי ישראל. לאופן העבודה בנינו שיטת הפלגה שיודעת את מגבלות שני החוצים את המים- האדם והיאכטה.

חשבתי לשתף אתכם בתובנות אליהן הגענו, הנוגעות להובלת שחיינים במים בהיבט השייט.

 

  • הכלל החשוב: הסקיפר קובע את קורס ההפלגה, השחיין קובע את הקצב. הסקיפר על ההגה שומר את כיוון ההפלגה בעוד השחיין שוחה במרחק 10 מטרים במקביל ליאכטה ושומר על כיוון השחייה לפי דופן היאכטה.  בהיותי גם בתוך המים וגם על ההגה, יש צורך בריכוז גבוהה מאוד מצד השחיין ומצד הסקיפר. הסקיפר חייב לשים לב למיקום השחיין- האם השחיין מתקרב לגוף היאכטה? אם יש סכנה שכזאת חשוב ליצר התרחקות, במצב של קירבת יתר חייב הסקיפר לנטרל את המנועים.

  • יאכטה מוגבלת בכושר התמרון, מאחר ואנו עם שחיין כל הזמן לצדינו ואין אנו יכולים לסטות ממסלולנו ככלי שייט מנועי רגיל. בים פתוח אנו מגדירים את היאכטה כמוגבלת בכושר התמרון ומסמנים את כלי השייט בסימן יום של עיגול מעוין עיגול. או בלילה באור לבן אדום לבן.

  • ההפלגה חוצה גבולות של יום ולילה. מכוון והשחיין צריך לראות את גוף היאכטה כדי לשמור כיוון, חשוב ליצר מיתקן תאורה שיאיר את דופן היאכטה, (במסע האחרון הקמנו תאורה חזקה של אורות כפרוז’קטור לדופן וגם שרשרת אורות לד לאורך הגוף)

  • על כלי השייט יש ארבע עיניים שמתצפתות את השחיין, שתי עיניים של סקיפר ושתי עיניים של תצפיתן מטעם השחיינים, בכל רגע נתון.

  • ליווי השחיינים יכול להיות לזמן ארוך- במשחה שליחים מתחולל חילוף. החילוף הוא רגע קריטי. יש להקפיד על חילוף בערנות מלאה של הסקיפר והשחיין תוך כדי אישור מהסקיפר לשחיין לגשת ולעלות על סולם הירכתיים. המנועים מנוטרלים, השחיין למעלה והשלב הזה מאחורינו.

  • חישוב דלק, מים, אוכל. במסע קפריסין ישראל יצאנו לשייט של 340 קילומטר. מכוון והשחייה מתרחשת במהירות של 3 קמ"ש השייט חייב להיות לחמישה ימים על מנוע. אנו חייבים להיערך לכמות דלק מספיקה, כמות מים לחמישה ימים לכל השחיינים וכמובן כמויות אוכל בהתאם.

  • ניווט חכם. בים תיכון פועלים זרמים בעוצמה של חצי קשר או של אחד קמ"ש. מכוון וזרם זה מהווה 33% ממהירות השחיה, בחירת נתיב שחיה המטייל נכון בין הזרמים ישנה לשחיינים לחלוטין את החוויה.

  • אתה, כספן, אחראי לשלום המסע הימי. מטעם השחיינים יש מנהל בטיחות שחיה, אך אתה רשאי לקבוע כי המסע מסוכן. קריאת תחזית ולקיחת החלטות למסע יחרצו דין מסע שכזה לאפשרי או לא.

    בחירת היאכטה. אנו בוחרים ביאכטות לפי היעד. עד כה, להפלגות ארוכות עשינו בחירה בקטות מרן. סירות אלו מספקות יציבות גבוהה ונוחות מקסימלית. בעת אימונים שוטפים הפלגנו על יאכטות מונוהל של 36 פיט ואלו היו מעולות.

  • קצב השייט. ההפלגה היא בדרך כלל במצב הצמד. לעיתים מוסיפים קצת סלד עדין בתנועה מול הרוח- הספינה שמרה היטב על השחיין.

 רשמים אישים:

על אף כי אינני שחיין בכיר, בתור חובב שייט והרפתקאות מצאתי את עצמי רוקם כמה הרפתקת שחיה מפלאות: 
פלוטילת שחיינים, בה במשך שבוע ימים שטנו ממפרץ למפרץ בים היוני ועשינו צחוקים של שייט לצד אימוני שחיה מטורפים פעמים כל יום. משחה פוסידון הגדול רשום על כרית החלומות שלי,

והפקת משחה זה מקפריסין לישראל, בו אנו מנסים לשבור שיא גינס.

דרך הים כבית ספר לשייט והרפתקאות ימיות חוצה את גבולות הים בכל דרך.למידע נוסף על הפלגות לחו"ל. 

בראבו גדול לשחיינים!

מסע קפריסין- ישראל בשחיה: מנקודת מבטו של הסקיפר

 

 

הרשמה לניוזלטר של דרך הים
לקבלת עידכונים שוטפים מדרך הים אנא מלאו את הפרטים הבאים:
  • שם:
  • דוא”ל: