המנוע של היאכטה גמגם וכבה... מה עושים?

קרה לכם פעם שבמהלך הפלגה, המנוע החל לגמגם?

החלום של כולנו הוא לצאת לים, להרים מפרשים  ולא להשתמש בכלל במנוע. אלא שלפעמים זה לא בדיוק המצב.

במידה ולא ייחסתם חשיבות רבה לנושא בדיקות המנוע של היאכטה לפני היציאה לים, עלולות לצוץ להן תקלות רבות לאורך הדרך, ובמקרה שלנו, אם לא בדקתם את כמות הדלק במכל לפני היציאה לים, אתם עלולים להיתקל במצב בו המנוע מצטרף לסלסוליו של אייל גולן המנגן לו ברקע, רגע לפני שהוא מדמים.

בפועל, מה שקורה הוא שברגע שמיכל הדלק מתרוקן, צינורית הדלק המחוברת למכל מתחילה לשאוב אוויר במקום דלק. מאותו הרגע שבו בועת האוויר הגיעה אל משאבת ההזרקה, ההזרקה והבעירה פוסקים. הרי איך תהיה בעירה ללא חומר בעירה?

כעת, כשמערכת הדלק התמלאה באוויר במקום בדלק, עלינו לנקז את האוויר ולהוציאו מהמערכת על מנת להצליח להניע את המנוע שוב.

תחילה, עלינו למלא דלק במיכל. לאחר-מכן עלינו להתחיל בניקוז האוויר מהמערכת, כשנקודת ההתחלה היא בורג "הפריימינג" הנמצא בחלקו העליון של בית מסנן הדלק. את הבורג עלינו לסובב 2-3 סיבובים על מנת לאפשר לאוויר להשתחרר סביבו. כעת, עלינו לפמפם עם משאבת העזר השואבת את הדלק מהמכל ומזינה את המערכת בדלק. לאחר שהבחנו בדלק היוצא בצורה רציפה סביב הבורג, עלינו לסגור אותו ולהמשיך בניקוז האוויר מהמשך המערכת. הפעם, אנו ננקז את האוויר מהצנרת הקשיחה המובילה את הדלק אל עבר המרססים. נפתח את הצנרת היושבת על המרססים, גם כאן 2-3 סיבובים על מנת לאפשר לאוויר לצאת, רק שהפעם אני אאלץ להשתמש באחד מחברי הצוות על-מנת להמשיך בניקוז האוויר. לאחר פתיחת הצנרת, אבקש מחבר הצוות ללחוץ על לחצן ה"סטארטר" בזמן שהטרוטל הוא במקסימום סל"ד, אך תיבת התשלובת לא משולבת–  דבר שניתן לעשות על ידי לחיצה על לחצן הנמצא בעקב הטרוטל תוך כדי שילוב הטרוטל. לאחר שנבחין ביציאת דלק רציפה מהצנרת, נוכל לסגור את הצנרת, כאשר בשימוש המתנע בפעם הבאה המנוע כבר יניע.

מספר דגשים :

רוב המקרים שבהם מנועים הדמימו כתוצאה מדלק שנגמר במכל היו בהפלגות ארוכות. הקפידו לקחת ציוד נדרש:

  • סט מפתחות, איתו תוכלו לפתוח את בורג ה"פריימינג"  ואת הצנרת הקשיחה.
  • צינורית תדלוק המשמשת  למילוי הג'ריקן- פריט לא יקר, אשר ניסיון לחסוך בו יוביל אתכם למלא דלק על ידי הרמת ג'ריקן של 20 ליטרים וניסיון פגיעה לתוך משפך... לא נעים ללכלך את הסיפון ולאמץ את הגב.
  • חיתולים, סמרטוטים ופדים. תמיד טוב שיש אמצעי ספיגה, המשמשים בעת שמתדלקים או שמנקזים את הדלק בתא המנוע
  • זכרו שאתם האחראים על הספינה וברגע שהמנוע מדמים עליכם קודם כל לשים את כלי השייט במקום בו תוכלו להתעסק עם המנוע מבלי לעשות דברים בפזיזות. שימו את איש הצוות על ההגה, פתחו מפרש, זרקו עוגן, הגיבו כתלות באזור בו אתם נמצאים. בנוסף יש להגיב ברגע בו שמעתם את המנוע מתחיל לגמגם, אם תנטרלו את המנוע ותדמימו אותו אתם, הדבר יכול לזרז את תהליך הניקוז שכן לא כל הקו התמלא באוויר.
  • לאחר ניקוז האוויר, השאירו את המנוע דולק ל 5-10 דק'. לפעמים המנוע עובד אך עדיין נשארות להן מספר בועות אוויר במערכת, דבר העלול להביא להדממה נוספת של המנוע.
  • לסיום, שמרו על קור-רוח. הגיבו בשיקול דעת ולא בפזיזות. מנוע שעבד זמן רב יהיה חם מאוד. השתמשו בסמרטוטים על מנת למנוע כוויות מיותרות. ואל תשכחו, לא לבייש את הפירמה!! 

 

 

מנוע של יאכטה

הרשמה לניוזלטר של דרך הים
לקבלת עידכונים שוטפים מדרך הים אנא מלאו את הפרטים הבאים:
  • שם:
  • דוא”ל: