הניתוח הצליח!

עגינה ים תיכונית

במדור זה אנחנו מנתחים סרטונים המציגים ארועים ותקלות שייט מתוך מטרה להבין את הטעויות וללמוד מה אפשר היה לעשות טוב יותר. כשהסרטון נפתח הארוע כבר בעיצומו. הוא מצולם מהרציף בארמיוני – יוון. רציף מועד לפורענות: חשוף לגלי-ירכתיים של מעבורות וביום המצולם גם למשבי רוח מכיוון הים הפתוח .

מומלץ לצפות בסרטון, לקרוא את ניתוח הארוע כולל המסקנות של מדריך השייט עמרי דוד ואז לצפות בסרטון שוב.

 

 

 

היאכטה קון-טיקי, Jeanneau sun odyssey 519 נסחפה עם ירכתי דופן ימין ליאכטה לא מאויישת הקשורה לרציף. החרטום שלה נופל במורד הרוח, כמעט נוגע בחרטום של הקטמרן מצד ימין של המסך ונע לאורך הדופן. האורחים שעל הקטמרן עומדים עם פנדרים וגאנצ’ים בנסיון למנוע נזק. 

הניתוח הצליח!

ברקע נשמעות צעקות להפעיל את הBow Thruster .(חרטומן) לפי סילוני הקצף מתחת לחרטום הסקיפר של הקון-טיקי מפעיל אותו, אבל כנראה שמעט מידי ובעיקר מאוחר מדי. בתנועה לאחור שבאמצעותה מנסה הסקיפר לפתור את המצב נוצר הארוע הבא. קשה לראות את התקלה כי היא מתרחשת מתחת לפני המים. הקיל אוסף את שרשרת העוגן של היאכטה שממנה הסקיפר בקון-טיקי מנסה להרחיק את הירכתים. אנשי הצוות מנסים להפריד בין הסירות בכוח הידיים. 

הניתוח הצליח!

הקון-טיקי מושכת אחריה את חרטום היאכטה הקשורה לרציף ו”זורקת” ירכתיים אל היאכטה הבאה שקשורה משמאל, על החרטום שלה עומד איש בחולצה כחולה וצועק. אשתו עומדת מאחוריו ומחזיקה את הראש בידיים. לא מאמינה למה שהיא רואה. הפתרון הבא ששולף הסקיפר של הקון-טיקי הוא פול-גז קדימה. לשניה או שתיים הפתרון יעיל אבל כבר ברור שזה לא היום שלו. שרשרת העוגן מהיאכטה של הסקיפר עם החולצה הכחולה נתפסה על ברווז הירכתיים של הקון-טיקי. לחץ השרשרת גם קוטף את אחד מעמודי התמיכה של הבימיני. תוך כדי מאמץ השחרור של השרשרת מברווז הירכתיים הרוח שוב מפילה את החרטום. על הקטמרן מוכרזת כוננות ספיגה.

הניתוח הצליח!

עוברות 10 שניות בדיוק מהרגע שבו שרשרת העוגן מחולצת מברווז הירכתיים עד לרגע שבו היא שוב נעצרת על שרשרת עוגן, הפעם של הקטמרן. האיש בחולצה הכחולה עדיין צועק. ב10 השניות האלו הקון-טיקי שוב מנסה לדהור קדימה. נדמה שהסקיפר האומלל כבר למד איך נחלצים משרשרת והוא מחלץ את היאכטה לאט לאחור. ברגע שנפתחת אפשרות לכוון את החרטום החוצה מגשם הצעקות שיורד עליו הוא דוחף את המצערת קדימה ומנסה להעלם אל האופק. בדרך הוא מורח את הירכתיים על הקטמרן. הגאנגווי (גשר העליה אל היאכטה) שפתוח לאחור כמעט קוצר שם כמה זוגות רגליים וצרור פנדרים. עוברי אורח מנסים לצמצם את הנזקים לסירה הלא מאוישת, האיש בחולצה הכחולה צועק עליהם. סוף.

 

אז מה יכול היה לעשות הסקיפר של הקונטיקי במצב העגום שאליו הוא נקלע?

ביקשנו מעמרי דוד – מדריך שייט ומוביל פלוטילות בדרך הים לנתח את הארוע:

תכנון לא נכון או אי התחשבות ברוח עלולים להביא גם סקיפר מנוסה למצב שבו נמצאה היאכטה קון טיקי. נשאיר בצד את הפעולות שהיו יכולות למנוע הגעה למצב בו מתחיל הסרטון, כי אנחנו לא באמת יודעים מה  קרה. הסרטון נפתח כשהקון-טיקי נמצאת במצב שבו הרוח מצמידה את הדופן שלה אל חרטום של סירה אחרת. לא אידאלי אבל בהחלט מאפשר הקפאת מצב כדי למנוע נזק נוסף כדי לתכנן את הפעולות להמשך.

ניהול כוח ההנעה של הסירה – לפני הפעלת כוח יתר (שימוש מופרז בידית הטרוטל), הסקיפר חייב לדעת מהם הכוחות הפועלים על הסירה. במילים אחרות למה תגרום הפעולה אותה הוא מתכנן לבצע. ניסיון לבצע “שטיפת מדחף” כדי לעלות לרוח גורם להתקדמות עם החרטום לעבר הקטמרן. גם ההסחה לא תועיל. כאשר הרוח חזקה, הסיכוי “לדחוף” את החרטום לרוח הוא קטן מאד. כפי שניתן לראות בסרטון, למרות השימוש של הסקיפר גם בחרטומן וגם בשטיפת המדחף הוא לא מצליח להימנע מנפילת החרטום למורד הרוח ולכן הפתרון חייב להיות אחר.

פתרונות: אילו הסקיפר בקון-טיקי היה עוצר לחשוב ברגע שבו מתחיל הסרטון, היו עומדות לפניו 2 אפשרויות לפתרון:

הכנסת החרטום לכיוון הרציף, בלי לנסות להתנגד לרוח – פשוט לאפשר לרוח להפיל את החרטום. בהמשך לבצע יציאה עם הירכתיים אל הרוח בצורה נקייה ומבלי לפגוע בשרשראות של שאר הסירות.

שימוש בבלם אמצע או ירכתיים אל אחת הסירות העוגנות כציר סיבוב על-מנת לפתוח זוית אל מול הרוח בחרטום ואז יציאה מהירה החוצה. במצב זה חשוב לפתוח זוית פיצוי אל הרוח כדי שעד שתתחיל התנועה החרטום לא ייפול שוב במורד הרוח.

לגבי היאכטות על הרציף: שאר צוותי הסירות שעל הרציף עושים כמיטב יכולתם למנוע נזקים בעזרת מיקום פנדרים וניודם למקומות הפגיעה הצפויים. לשתיים מהן הקון-טיקי סחבה את שרשרת העוגן. האינסטינקט של סקיפר שהסירה שלו קשורה לרציף בעגינה ים תיכונית צריך להיות הנעת מנוע זריזה ושילוב קדימה, לעיתים גם עם הגברת סל”ד. חשוב לשחרר (!) את שרשרת העוגן כיוון שכשהיא רפויה ויורדת אנכי מהחרטום אל הקרקעית יש פחות סיכוי להסתבך בה. התנועה קדימה מונעת מירכתי הסירה להתרסק על הרציף במקום העוגן. לאחר סיום הארוע יש לצאת ולעגון מחדש.

לסיכום: תכנון נכון, התחשבות בכוחות הפועלים על הסירה ושימוש מושכל בכוח המנוע היו עשויים למנוע את הארוע הזה. אחת המיומנויות הנדרשת מסקיפר היא גם להיות מסוגל לשנות את התכנית הראשונית כתגובה למצב הנתון ולשלוף מתוך ארגז הכלים שלו פתרונות יעילים.