משיט 60 משיט בינלאומי, איך מוציאים?

משיט 60, או משיט בינלאומי הוא השלב הבא אחרי שמסיימים קורס סקיפרים.

בכדי להוציא את רישיון המשיט הבינלאומי יש לקבל תעודת מפעיל תחנת אלחוט בזיקה לGMDSS ולצבור שמונה ימי ים. את תעודת מפעיל תחנת האלחוט מנפיק משרד התקשורת, ובכדי לגשת למבחן יש לעבור מבחן עיוני ומעשי.

את 8 ימי ההפלגה הבינלאומית לטובת זמן ים ניתן להתחיל לצבור  מרגע, שעוברים את אחד המיבחנים ה”גדולים” בקורס סקיפרים, (ימאות או ניווט חופי).

ניתן לחלק את הפלגת זמן הים לשניים, אבל חלק אחד לפחות צריך לכלול הפלגה בינלאומית, כלומר מעבר בין מדינות.

דרישות ההפלגה הינן: מעבר בין מדינות, הפלגת לילה, השתתפות פעילה בהפלגה וסקיפר שמוכר ע”י רספ”ן.

בדרך הים אנו מציעים, דרכים רבות לצבירת זמן ים, מהפלגה בפלוטילות, הפלגות זמן ים ייעודיות ואפילו את האפשרות ללמוד את החלק המעשי במסגרת, “מעשי קפריסין”, קורס Leave aboard ייחודי לדרך הים במסגרתו ב 5 ימי לימוד מרוכזים תוכלו להפליג לקפריסין, להתנסות בהפלגת ים פתוח, לחיות על הספינה וכמובן ללמוד ולתרגל בצורה מושלמת לקראת המבחן המעשי המסכם.

רוני ברקת היקר שלנו סיכם את חוויותיו מהפלגת זמן ים שעשה באיים הקנריים:

IYT באיים הקנריים – פברואר 2013
“הכל החל מכך שהד”ר, שעד לא מזמן היה מקבל מחלת ים רק מעמידה על מזח וצפייה ביאכטה, השתוקק לקבל את רישיון ה 60 שלו ולצורך כך נרשם לקורס ה GMDSS. הרשמה תמימה זו היא שהביאה אותנו, חבורה של מתבגרים בני קרוב ל 60 ,כ”א, לאיים הקנריים בפברואר 2013.
תשאלו איך? היכלנו לתת לו לד”ר להתמודד לבדו עם מבחן ה GMDSS? מייד נרשמנו גם אנחנו לקורס ומשם הדרך לקורס משיט 40, STCW וIYT הייתה קצרה להפליא.
מהר מאוד גם הבנו שמרביתנו העסוקים עד צוואר בעבודה נוכל להתמודד עם קורס השייט המתקדם רק באם נצא לשבוע מרוכז ולמספר מוגבל של מפגשי הכנה לקראת השייט והשלמה בסופו, יוסי סוקולוב גייס את כל קסמו האישי ושכנע אותנו ששבוע ההפלגה באיים הקנריים הוא התשובה האולטימטיבית לקורס שכזה ולחבורה כשלנו. כך מצאנו עצמנו לפתע במרינה RADAZUL שבטנריף מצפים בקוצר רוח ליוסל’ה דרור המדריך האמיץ של דרך הים שהעז להתמודד עם האתגר שבהעברת קורס מרוכז שכזה לחבורת “קשישים” מגובשת אך מפונקת שכמותנו.
למותר לציין שהקדמנו את הגעתנו לאי ואת שני הלילות הראשונים בילינו בבית מלון בפוארטו דה לה קרוז צופים בלילה בתהלוכת פתיחת הקרנבל , בטיול קצרצר באי, בהר טיידה וכמובן במרינה ובהכנות לשבוע ההפלגה.


סוף סוף סיימנו את תהליך קבלת הסירה, ארבע שעות של בדיקה יסודית ביותר של כל המערכות, הציוד החלפת מפרש קרוע ואנחנו יוצאים צפונה לסנטה קרוז דה טנריף. ההפלגה נינוחה למדי ובערב אנחנו כבר משוטטים בעיר התוססת ונהנים מחגיגות רחוב רבות.
למחרת אנחנו כבר חשים ברוח חזקה של 25 קשר ויוסל’ה מאושר לתרגל אותנו בגישות ברוח שכזו, ההתמודדות מאתגרת ולאחר שאנחנו משתעשעים במרינה ומתרגלים תמרוני מנוע שונים מגיעה שעת הטיפוס על התורן ובחינת מערך הונטות. לאחר בירור קצר אנחנו מנדבים את יוסל’ה לעלות לראש התורן ולהדגים לנו איך מה ולמה…הסתפקנו בלצלמו מתנדנד לו בראש התורן ומזנק ממצליב למצליב בנחישות וחריצות רבה.
ההפלגה באוקיינוס שאינו הים שאנחנו מורגלים לו, מאפשרת לנו להתמודד עם תנאי הפלגה מאתגרים. במהלך השבוע אנחנו מבלים בהפלגות ברוחות חזקות ויציבות בדרך כלל, כאלו שאף מאיצות אותנו למהירות של כ 12 קשר עם חלוץ מצומצם בלבד (יש תיעוד לכך), גלים גבוהים לעיתים המחייבים אותנו להשתמש בחבלי חיים וחגורות ציפה, לימוד והתנסות בנושאי הגאות והשפל כולל היקשרות למזח שבסופה היינו צריכים לעלות בסולם מספר מטרים מהיכטה למזח.
הליווי הצמוד של יוסל’ה דרור, ההדרכה הקפדנית והלא מתפשרת שלו, התרגולים של אדם בים, ברוח חזקה וגלים שוצפים, האחיזה בהגה כשעינינו מכוסות ואנחנו לומדים לחוש את הסירה, השיעורים התיאורטיים בשעות הערב לאחר ההגעה למרינות , גם כשלעיתים אנחנו “מנקרים”, אפשרו לנו לחוות ולהתנסות בתנאי שייט שונים לגמרי מאלו שהכרנו ותרגלנו וכמובן ללמוד ולצבור בטחון באשר ליכולותינו.
אם נוסיף לחוויה את הנופים היפים שנחשפנו אליהם, המרינות המפנקות, המסעדות שמהוות חגיגה לאוהבי “שרצים” ודגים, הדולפינים שטרחו ללוות אותנו בעצלתיים משהו, חופי הנודיסטים שבמקרה נקלענו אליהם, הרי שהייה זה שבוע שייט נפלא, מעשיר ומוצלח מאוד.
תודה לצוות המקסים (ארבעת הקשישים), ליוסל’ה דרור שהדריך אותנו בכישרון רב, בנחישות וברגישות ועל שהצליח לשרוד את השבוע איתנו, וליוסי סוקולוב וטליה ששכנעו אותנו לצאת להפלגה. ”
רוני ברקת.