חילוץ בלב האוקיינוס הדרומי

אדם בים

אני טובע. זו לא בדיחה. MAYDAY. שלוש שורות של הודעת וואטסאפ. זה כל מה שסקיפר קווין אסקופיה הצליח לשלוח לצוות החוף שלו באמצעות החיבור הלווייני של יאכטת PRB. ואז נותק איתו הקשר. השעה היתה 13:45 ביום ה22 למרוץ הוונדה גלוב – השיוט להקפת העולם על ידי שייט יחיד, ללא עצירות וללא סיוע. 

בדקות שלפני שליחת ההודעה הדרמטית דהר אסקופייה במהירות ממוצעת של 17 קשר במים הקרים והסוערים של האוקיינוס הדרומי. הקשר איתו אבד 840 מייל ימי דרום מערבית מקייפטאון דרום אפריקה – הנמל הקרוב ביותר. ארועי הטביעה של יאכטה PRB מובאים כאן במילותיו של סקיפר קווין אסקופיה בעצמו, כפי שסיפר בראיון למגזין  Yachting World אחרי שחולץ. 

חילוץ בלב האוקיינוס הדרומי

"הרוח התגברה במהירות מ25 ל30 קשר והגלים עלו ל5-5.5 מטר. גלים קצרים וזוית הפלגה לא אידאלית. היו מקרים שהמהירות שלי במורד הגל הגיעה ל30 קשר וזה קצת יותר מדי מהר. אבל הייתי מוכן לזה, החלפתי את מפרש החלוץ לJ2 הקטן יותר, שמתי צמצום שני במפרש הראשי. לרוח של 30 קשר זו בחירת מפרשים שמרנית, לא מאוד מהירה, אז לא היתה לי סיבה לדאוג.

זה קרה כשירדתי גל במהירות של 27 קשר. שמעתי אותה נשברת, אבל באמת שלא הייתי צריך את הרעש כדי להבין מה קורה. הסתכלתי על החרטום שעמד בזוית של 90 מעלות ביחס לשאר הסירה. בתוך שניות היו מים בכל מקום. הירכתיים היו מלאים במים והחרטום פנה לשמים. ראיתי עשן, כל המכשירים החשמליים התחילו להישרף, לקחתי את הטלפון ושלחתי הודעה לצוות החוף שלי.

החלטות הרות גורל בשבריר שניה

"ההחלטה הראשונה שלי היתה טובה וזה ללבוש את חליפת ההישרדות. זה היה הדבר הראשון שעשיתי, עוד לפני שניגשתי לקחת את תיק החרום, אני חושב שזו היתה ההחלטה החשובה ביותר. ההחלטה השניה היתה לקחת את תיק החירום. אבל זה היה רק התיק עם האוכל והמים, התיק שהיו בו הטלפון הלוייני ומכשיר הקשר היו כבר עמוק מדי במים מקובע מתחת לאיזה מדף. אולי הייתי צריך לצלול ולהביא אותו אבל לא ידעתי כמה זמן הסירה תישאר מעל למים אז לא לקחתי את הצ'אנס. הגוף השבור של PRB נחבט שוב ושוב תחת הגלים. זה הפך להיות בלתי אפשרי בשבילי להישאר על הסירה, כבר לא יכולתי לעמוד על הסיפון. כל הזמן שאלתי את עצמי אם הספינה יכולה להמשיך לצוף בלי חרטום, כשיש לה רק חצי גוף. הקיל של הספינה היה מחובר לחלק שעליו עמדתי וחצי מהגוף נשבר כך שהסירה איבדה המון מיכולת הציפה והיציבות שלה, אז יכול להיות שחצי הסירה שאני עליה עומד לטבוע? כל השאלות ההנדסיות האלו הסתובבו לי בראש כי ניסיתי להבין אם אני צריך להמשיך להישאר על הסיפון או שהגיע הזמן לנטוש אל אסדת ההצלה. זו דילמה קשה אבל גל אחד עזר לי לקבל החלטה מהירה כי הוא שטף אותי מהסיפון אל המים. נפרדתי מהסירה וחיכיתי שאסדת ההצלה תיפתח. אבל היא לא נפתחה. הצלחתי לנפח את האסדה ולטפס אליה אבל לא היו לי אמצעים ליצירת קשר למעט משואת AIS אישית שתמיד נמצאת אצלי בכיס כשאני מפליג. 

 

מיד עם קבלת הודעת הוואטסאפ הדרמטית צוות החוף של קבוצת PRB הודיע למינהלת המירוץ על האירוע וניסה להתקשר עם הסירה בכל דרך אפשרית. מהדורת 2020 של הונדה גלוב התאפיינה בנגישות מאוד גבוהה של המתחרים לאינטרנט לווייני אבל המאמצים עלו בתוהו. הקשר עם הסקיפר נותק. 

במנהלת המרוץ התקבלה גם הודעה ממרכז תאום ההצלה הבינלאומי (MRCC) על משדר מצוקה EPIRB שנדלק להם על המסכים בלב האוקיינוס הדרומי. המשמעות – היאכטה טבעה.

אסקופיה נמצא במקום השלישי על לוח הדרוג של המרוץ. במקום הרביעי, כ25 מייל ימי מאחוריו נמצא סקיפר ז'אן לה קאם – השייט הותיק ביותר במרוץ (61). מנהלת המרוץ הורתה לסקיפר לה קאם לשנות מסלול ולגשת אל האזור בו נותק הקשר עם אסקופייה. תוך כשעתיים לה קאם הגיע לנקודה וקיבל התרעת "אדם בים" עם מיקום על מסך תוכנת הניווט שלו ממשואת הAIS שקווין נשא על גופו. הוא המשיך אל מקור האות והצליח לראות מרחוק את אסדת ההצלה. 

ספינתו של סקיפר לה קאם לא היתה ערוכה לחילוץ בלב ים סוער. לה קאם צימצם את המפרש הראשי והכין את המנוע לפעולה. אבל כשחזר לנקודת הטביעה כבר לא הבחין באות ממשואת הAIS, כנראה בגלל מזג האוויר הסוער. הוא חצה הלוך ושוב את הנתיב המשוער שבו נסחפה אסדת ההצלה. הלילה התחיל לרדת. לה קאם, שעמד בקשר וידאו מתמשך עם מנהלת המרוץ הודיע שהוא לא מצליח למצוא שוב את האסדה ושהוא עייף וכבר לא באמת מבין איפה הוא ביחס למיקום המשוער. מנהלת המרוץ ביקשה משלושה סקיפרים נוספים לחרוג ממסלולם כדי להרחיב את איזור החיפושים. 

מעט אחרי 01:00 בלילה צוות החרום במנהלת המרוץ הבחין בלה קאם יוצא מהקוקפיט אל החושך המוחלט שעל הסיפון. בהמשך נשמעו צעקות לא ברורות אבל איש לא ידע מה בדיוק קורה על הספינה.  כעבור 15 דקות הופיע על המסך ז'אן לה קאם עם חיוך גדול על הפנים – הוא נכנס אל הקוקפיט ואחריו קווין אסקופייה.

"ראיתי אור במרחק וחשבתי שזו היתה רק השתקפות על קצה של גל" מספר לה קאם "אבל ככל שהתקרבתי לאור ראיתי אותו באופן יותר ויותר ברור, זה מדהים איך שהיאוש מתחלף בבת אחת בתחושה שקורה פה נס. הייתי במעלה הרוח ביחס לאסדה שבה ישב קווין והוא שאל אותי בצעקות אם אני מתכוון לחזור, אמרתי לו 'לא, אנחנו עושים את זה עכשיו'. 

הספינה שלי נסחפה במורד הרוח לכיוון האסדה וקווין היה שם – שני מטר מהירכתיים שלי, תודה לאל שהכנתי את גלגל ההצלה האדום, זרקתי אותו אליו והוא תפס והצליח למשוך את עצמו עד לתושבת דף ההגה שלי ומשם אל הסיפון."

 

מיד אחרי שהושלם החילוץ חזר לה קאם למרוץ כשקווין אסקופיה איתו על הסיפון. כמה ימים מאוחר יותר אספה ספינת סיור של הצי הצרפתי את אסקופיה והחזירה אותו לחוף מבטחים. לה קאם סיים את מרוץ הוונדה גלוב במקום ה4.

למידע נוסף, דיווחים ותמונות הכנסו לאתר התחרות: https://www.vendeeglobe.org/en